מה גורם לקליקים בברך

מה גורם לקליקים בברך במבט רנטגן

נקישות בברך נגרמות על ידי פריקת פיקת הברך ממקומה הרגיל, בדרך כלל עקב פציעה או טראומה אחרת. פיקת הברך היא עצם קטנה המסייעת לשלוט בתנועת הברך. הוא מורכב משני חלקים, הפיקה, שיושבת על גבי עצם הירך שלך, וגיד הפיקה בתחתית. הפיקה מחליקה למעלה ולמטה בחריץ במפרק הברך הנקרא עצם הירך. החריץ נסגר כאשר אתה מיישר את הרגל, אך נפתח שוב כאשר אתה מכופף אותה. לחיצות בברך הן לרוב תוצאה של בעיות פשוטות במפרק הברך. זה כולל קרעים במיניסקוס, דלקת מפרקים ניוונית ומצבים נפוצים אחרים כמו בורסיטיס או תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית. הנפוצה שבהן היא תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית הפוגעת בחלק החיצוני של מפרק הברך. ככל שאנשים מתבגרים, המפרקים שלהם עלולים להינזק או להיות דלקתיים שעלולים להוביל לקולות נקישה. כשמדובר בנקישות בברך, הסיבה היא בדרך כלל משינוי בהליכה שלך. זה יכול לקרות ממגוון סיבות, אך לרוב זה נובע מפציעה, שינוי ברמת הפעילות או פשוט הזדקנות. 

נקישות בברך מתרחשות כאשר הפיקה (פיקת הברך) ועצם הירך מתחככות זו לזו. זה נגרם על ידי רצועה הדוקה של רקמה הנקראת דרכי איליוטיביאליות. נקישות אלה עלולים לגרום למצבים שוני כגון גיד פיקה הדוק, שרירים חלשים בירך, השמנת יתר או עודף משקל או דלקת פרקים או פציעה בברך. מפרק הברך הוא מפרק ציר המחבר בין עצם הירך לעצם השוק. ממש מתחת למפרק יש רצועת רקמה הנקראת המניסקוס המדיאלי. המניסקוס הזה פועל ככר כשאתה מכופף את הרגל וזו הסיבה שאתה מרגיש את הקליק הזה כשאתה עושה זאת. אם יש פציעה או מצב שמשנה את ההליכה שלך, אז זה יכול להוביל ללחץ עודף על המניסקוס ולגרום לכאב או אי נוחות. 

סיבות נפוצות לנקישות ברך

נקישות ברכיים הן בעיה נפוצה ולא רצינית שיכולה להיגרם ממספר דברים שונים. נקישת ברך הנקראת גם לחיצת ברך היא תחושת נקישה סביב מפרק הברך כאשר אתה מכופף את הברך. זוהי אחת הבעיות הנפוצות ביותר המשפיעות על הברכיים של אנשים והיא נפוצה במיוחד אצל ספורטאים. ישנן סיבות פוטנציאליות רבות ללחיצות ברכיים עליהן נדון. לחיצת ברכיים, הידועה גם בשם תסמונת פטלופמורלית, היא מצב הגורם לברך להשמיע רעש פיצוח או קפיצה. זה יכול לקרות כאשר הפיקה (פיקת הברך) נעה מעל עצם הירך (עצם הירך) ושתי בליטות בתחתית עצם הירך. הסיבה ללחיצה בברך תלויה בתדירות ובחומרה שהיא מתרחשת. הסיבה השכיחה ביותר היא כאשר פיקת הברך שלך מחליקה ומשפשפת את עצם הירך. זה נקרא דלקת בגיד הפיקה והיא יכולה להיגרם על ידי ריצה, קפיצה או כפיפה רבה מדי. יכול להיות שזה נובע מלחץ בשריר הארבע ראשי (השריר בקדמת הירך), רצועות פיקה הדוקות, שריר הירך (השריר בגב הירך) או גיד אכילס, חולשה בשרירים הקדמיים סביב הברך, בלאי סחוס שמשכך את פיקת הברך, חולשה בשריר האחורי סביב הברך – לחץ בכל אחת מקבוצות השרירים הללו, דלקת בגידים או דלקת של כל גיד סביב הברך או אולי דלקת פרקים. סיבות נוספות נפוצות לא פחות הם ישיבה לאורך זמן. במהלך הזמן הזה, מכופפי הירך מתכווצים ומושכים את שרירי הרגליים העליונות, מה שגורם להם להידוק, חוסר מתיחות לפני פעילות גופנית או למשל יותר מדי ריצה או רכיבה על אופניים על משטחים קשים הגורמים לרטט בשרירי הרגליים.

המלצות למניעת נקישות ברך

נקישות בברך נגרמות מתנועות בפיקה, הרקמה המכסה את הברך. אנו יכולים לטפל בקליקות ברכיים על ידי שימוש בתרגילים ובסדים כדי להעלים אותם. עם זאת, לעתים קרובות הם הופכים קבועים אם המטופל משתמש רק בפלטה. אם אתה חווה לחיצות בברך, זה עשוי להיות מועיל לנעול נעליים עם ריפוד רב יותר על אזור העקב והקדמת כף הרגל לצורך ריפוד. כדאי גם לנסות לא ללכת יחף או ללבוש נעלי בית מכיוון שסוגי הנעליים הללו אינם מספקים הגנה רבה לרגליים. יתרה מכך, טיפולים מסוימים מוצלחים יותר מאחרים מכיוון שאין טיפול סטנדרטי למצב זה. ניתן למנוע זאת גם על ידי לבישת הנעלה מתאימה, כגון נעלי יציבות ואורתוטיקה, וחיזוק חוטפי הירכיים ושרירי העכוז באמצעות תרגילים כגון הרמת רגליים בשכיבה בצד.

 

Picture of ירון אבני

ירון אבני

הנשימה משפיעה על הבריאות שלנו בכל רמה אפשרית - מבריאות הגוף ועד בריאות הנפש.

בשביל זה אני כאן - להביא לכם את מה שחשוב לדעת, על החיבור בין נשימה ובריאות ועל עבודה עם מלחים.

נשימלח - לנשום בריאות

הנשימה משפיעה על הבריאות שלנו בכל רמה אפשרית – מבריאות הגוף ועד בריאות הנפש.

בשביל זה אני כאן – להביא לכם את מה שחשוב לדעת, על החיבור בין נשימה ובריאות ועל עבודה עם מלחים.

תתכוננו להיות מופתעים!

כתבות אחרונות